Ka administraciji bez suvišnih papira

U ponedeljak 1. oktobra 2018, u Narodnom muzeju u Beogradu, Vlada Srbije, Britanska ambasada i NALED organizovali su nacionalnu konferenciju „Ka administraciji bez suvišnih papira“ na kojoj su označena tri značajna postignuća za privredni ambijent u Srbiji kojima je direkto doprineo NALED. Obeležen je početak primene Zakona o privredim društvima kojim se konačno ukida korišćenje pečata za privredu, starovala je mera poreskog oslobođenja za početnike u biznisu u prvoj godini poslovanja i uspešno je završen projekat „Ka administraciji bez suvišnih papira“, kojim je zaokružen regulatorni okvir za razvoj elektronskog poslovanja.

Na skupu je ocenjeno da će brzina razvoja e-poslovanja zavisiti od spremnosti državnih i lokalnih institucija da prigrle novi model rada bez papira, ali i kompanija koje će ponuditi tzv. usluge od poverenja odnosno ostaloj privredi omogućiti korišćenje e-potpisa, elektronskog čuvanja i arhiviranja dokumentacije.

- Od brzine uvođenja e-uprave zavisiće konkurentnost naše države, naš standard i plate i zato je e-uprava jedan od prvih prioriteta Vlade Srbije. Nakon ovog projekta prvi sledeći korak je uvođenje arhiviranja e-dokumenata i do kraja godine skupštini ćemo predložiti zakon o arhiviranju i arhivskoj građi kako bismo štampanje papira i iznajmljivanje magacina poslali u istoriju – izjavila je predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić na otvaranju konferencije.

Britanski ambasador Denis Kif istakao je doprinos projekta „Ka administraciji bez suvišnih papira“, ali i celokupan doprinos Britanske ambasade i Vlade Ujedinjenog Kraljevstva razvoju e-uprave u Srbiji. Kroz Fond za dobru upravu do sada su odobreni projekti u vrednosti od 12,5 miliona evra, od kojih oko 5,2 miliona evra ide na podršku transparentnijoj i efikasnijoj upravi.

- Kroz ovaj projekat je izrađeno 12 podzakonskih akata koji regulišu elektronsko arhiviranje, a istovremeno je 141 državni službenik prošao neophodnu obuku. Uštede za državu i privrede su višemilionske, u smislu štampanja, skladištenja i čuvanja papirne dokumentacije. Reći ću vam da samo jedna državna institucija godišnje proizvede i do 20 miliona stranica različitih dokumenata, zbog čega strada šuma od 1.300 stabala. Troškovi osoblja za upravljanje tim dokumentima iznose oko milion evra, dok iznajmljivanje i održavanje skladišta košta oko 100.000 evra – rekao je Kif. 

Projekat su u prethodnih godinu dana realizovali kompanija Pricewaterhouse Coopers, Centar za evropske politike i NALED u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija, Ministarstvom kulture i informisanja i Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave.

Predsednik NALED-ovog Saveza za e-upravu Željko Tomić naglasio je da je deo projekta bilo i sprovođenje analize 39 propisa koji regulišu najčešće poslovne procese privrede i institucija kao što su vođenje poslovnih knjiga, fakturisanje, prodaja, izdavanje uverenja ili poreski postupci.

- Utvrdili smo da je 22 propisa potrebno menjati jer, ukoliko želimo da razvijamo e-poslovanje, iz propisa moramo da eliminišemo termine kao što su original, fotokopija, podnošenje dokaza o uplati, uručenje ili neposredni uvid u dokument jer u praksi znače obavezu dolaska na šalter i lični kontakt privrednika i službenika iako za tim nema potrebe u 95% slučajeva. Osnovu za to dao je Zakon o opštem upravnom postupku koji je omogućio da institucije same pribavljaju i razmenjuju podatke iz svojih evidencija što je građanima uštedelo više od 500.000 sati kurirskog rada za državu ili 57 godina čekanja u redovima  – istakao je Tomić.

Kampanja Pitajte KADA

U okviru projekta realizovana je i kampanja „Pitajte kada ćemo se osloboditi suvišnih papira“ sa ciljem jačanja svesti građana, privrede i javnih službenika o koristima prelaska na elektronsko poslovanje i upotrebu e-dokumenata. Pored svih propisa, video uputstava o e-poslovanju i e-rečnika, svi zainteresovani na portalu www.pitajtekada.rs mogu da nađu informacije o procedurama koje su građani nominovali za digitalizaciju i glasali za  prioritete.

Najviše glasova dobile su procedure poput izdavanja potvrde o plaćenom porezu za privredu, promena prezimena i prebivališta u ličnoj karti, kupoprodaja i registracija vozila, izdavanje međunarodne vozačke dozvole, elektronsko podnošenje tužbi. Savez za e-upravu pripremiće predlog za digitalizaciju najbolje ocenjenih procedura koje će uvrstiti u Sivu knjigu NALED-a i dostaviti Vladi Srbije na rešavanje.

Online registracija firme prve korisnice mere poreskog oslobođenja u poslovanju

U ponedeljak, 1. oktobra, stupila je na snagu jedna od važnih mera Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije - poresko oslobođenje u trajanju od godinu dana za početnike u poslovanju. Priliku da postane prva korisnica ove olakšice iskoristila je Jelena Jović, koja je uživo na konferenciji elektronskim putem preko portala Agencije za privredne registre registrovala svoj novi biznis - agenciju za marketing. Zahvaljujući ovoj meri, preduzetnica neće plaćati porez na dohodak i doprinose za socijalno osiguranje u narednih godinu.

Izložba pečata 

U okviru konferencije organizovana je izložba pečata Srbije od XIX veka do danas, kojom je na simboličan način prikazan "odlazak pečata u istoriju". Izloženi eksponati deo su bogate kolekcije Istorijskog muzeja Srbije i bili su ustupljeni specijalno za ovu priliku. Posetioci su bili u prilici da vide pečat kneza Miloša Obrenovića iz 1850. godine, kalup za pečatnjak kneza Milana Obrenovića iz 1872, zatim pečatnjake Srbske narodne skupštine (1859.) i Demokratske Federativne Jugoslavije (1945.) i mnoge druge.

Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira
Ka administraciji bez suvišnih papira