Do kraja 2019. Kontakt centar za prijavu sive ekonomije

Sivu ekonomiju i poslovanje radnji i firmi na crno inspekcije najefikasnije otkrivaju na osnovu prijava građana i privrede. Međutim, u 43 republičke inspekcije funkcionalno je tek sedam kontakt centara, a njihovi brojevi najčešće nisu vidno istaknuti. Traganje za kontaktima i nadležnom inspekcijom, uz često prebacivanje odgovornosti, dodatno frustrira i dovodi do nepoverenja u inspekcijski nadzor.

Tek 26% građana prijavilo bi objekat u kojem ne dobiju račun, samo 38% bi prijavilo poslodavca koji ih angažuje na crno, a tek svaki treći privrednik bi ukazao inspekcijama na  nelojalnu konkurenciju. Građani ne poznaju propise tako da se u devet od 10 slučajeva obraćaju pogrešnoj inspekciji, koje prijave ne prosleđuje stvarno nadležnom organu.

- Novim Nacionalnim programom za suzbijanje sive ekonomije predviđeno je uspostavljanje jedinstvenog kontakt centra za sve inspekcije koji bi po oceni NALED-a i Saveza za fer konkurenciju  znatno olakšao prijavljivanje i omogućio efikasnije reagovanje na prijave. Građani i privrednici bi Kontakt centru mogli da podnose predstavke preko jedinstvenog broja telefona, mobilne aplikacije ili portala, na jednostavan način i bez potrebe za poznavanjem nadležnosti – kaže Dragan Penezić, direktor za regulatorne poslove i saradnju s državnim organima u kompaniji BAT, članici Saveza za fer konkurenciju.

Putem Kontakt centra bilo bi moguće uputiti i pritužbu na rad inspektora, a na osnovu prijava bila bi formirana i tzv. Knjiga inspekcijske prakse odnosno evidencija postupanja inspektora na terenu, u cilju ujednačavanja postupaka nadzora i unapređenja više od 1.000 propisa po kojima sada postupaju inspekcije.

Zaposleni u Kontakt centru primali bi prijave i procenjivali da li je potrebna reakcija inspekcija. Opravdane predstavke bile bi prosleđivane nadležnom organu. Za one koji to žele, u roku od 48 sati stizao bi odgovor šta je po njihovoj prijavi preduzeto, a kasnije i informacija o ishodu nadzora.

Kontakt centar bio bi povezan sa sistemom eInspektor u okviru kojeg je planirano da budu umrežene republičke inspekcije tako da bi sve imale uvid na šta se građani žale, na koju firmu, poslodavca i sl. To bi im olakšalo pokretanje kontrole ili bi imali podatak koja je firma potencijalno rizična i mogla da bude predmet njihove kontrole u budućnosti.

Akcioni plan za sprovođenje Nacionalnog programa predviđa da Kontakt centar bude formiran do kraja 2019. pri Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave. Upravljanje bi bilo povereno Jedinici za podršku Koordinacionoj komisiji za inspekcijski nadzor, koju su formirali MDULS i NALED, uz podršku Evropske banke za obnovu i razvoj.

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.

NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE