Od juga Srbije do najinovativnijih tržišta Evrope: Kako srpski startapi mogu do Skandinavije

Dok svaki četvrti Danac i svaki peti Šveđanin prati tehnološke novitete, u Srbiji se tako oseća tek 4% građana. Ovi podaci Evrobarometra slikovito pokazuju koliki jaz postoji – ali i kolika je prilika za domaće startape koji imaju ambiciju da igraju na globalnoj sceni. Na Pop up export hubu, u okviru Foruma naprednih tehnologija u Nišu, govorilo se upravo o tome – kako da inovatori iz Srbije zakorače na zahtevna, ali izuzetno podsticajna tržišta nordijskih zemalja. Učesnici su kroz konkretne savete i primere otvorili prostor za prva ozbiljna partnerstva i izlazak na sever Evrope.

- Zemlje poput Finske, Švedske i Danske poznate su po visokoj digitalnoj pismenosti, poverenju u nove tehnologije i sistemskoj podršci inovatorima. Ne samo kroz akceleratorske i mentorske programe, već i kroz ulaganja – između 10% i 20% svih državnih rashoda za istraživačko-razvojne aktivnosti odlazi upravo na projekte u kojima učestvuju i privatne kompanije – rekao je Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u.

Uspeh u Skandinaviji nije slučajnost – on traži ozbiljnu pripremu, razumevanje drugačije poslovne kulture i visok stepen transparentnosti. Inovacije koje prolaze u ovom delu Evrope nisu samo „pametne“, već moraju rešavati konkretne izazove i biti zasnovane na održivim modelima koji gledaju dugoročno, poručeno je na događaju.

– Ključno je dobro poznavati zemlju u kojoj želite da poslujete, imati mentora, koristiti organizacionu podršku i fokusirati se na jedan region. Kada je proizvod spreman za regionalne okvire, on može krenuti dalje putem globalnog tržišta – istakla je Anni Anttonen, izvršna direktorka operacija startap kampusa Maria 01 iz Helsinkija.

Ona je navela da poseban akcenat stavljaju na očuvanje mentalnog zdravlja startap tima, te da sa njima rade psiholozi koji pomažu osnivačima da izbegnu burnout i očuvaju balans između slobodnog vremena i posla.

Iako trenutno ne nude sopstvene programe podrške, u fokusu su saradnje sa relevantnim inicijativama u Finskoj, kao što su 90 Day Finn, Business Helsinki Accelerator i Health Incubator Helsinki. Takođe, gošća je najavila da je u pripremi prvi Maria 01 akcelerator za startape sa visokim potencijalom rasta.

Iskustvo poslovanja na ovim tržištima ima Cloud City iz Niša, a njegov osnivač Marko Šćepanović zaključio je da je važna upornost prilikom proboja, te umrežavanje kroz hubove kao što je Maria01, jer omogućavaju kontakte i partnerstva. On je takođe istakao značaj odlaska na sajmove poput Slusha, na koji će StarTech tim u saradnji sa NTP Niš  slati startapove i pružiti im adekvatnu pripremu.

Pop-up Export Hub u Nišu organizovan je u okviru projekta StarTech, koji sprovode NALED i Philip Morris International, uz podršku Vlade Republike Srbije, s ciljem da se ubrza digitalna transformacija domaće privrede i osnaži inovacioni potencijal Srbije.


Povezani Sadržaji

Vesti

Još pola miliona dolara za inovacije – otvoren novi StarTech konkurs

01.04.2025

Peti StarTech konkurs vredan pola miliona dolara koji podržava razvoj...Pročitaj vest
Vesti

Nikad veće interesovanje: Skoro 300 prijava na petom StarTech konkursu

30.05.2025

Peti javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava u okviru programa StarTech...Pročitaj vest
Projekti

StarTech - Program podrške za inovaciju i transformaciju malih i srednjih preduzeća

01.01.2021

Cilj projekta je ubrzanje rasta srpskih kompanija i tradicionalne ekonomije...Pročitaj više

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.

NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE