Šta muči privrednike na lokalu

Privrednici u Srbiji ne prave veliku razliku kada ocenjuju uslove poslovanja na nacionalnom nivou i u opštini u kojoj posluju. U oba slučaja, više od polovine smatra da je poslovna klima osrednja, a između trećine i četvrtine da su uslovi za razvoj biznisa loši.

Jedan od bitnih razloga za takav stav leži u činjenici da među najvećim preprekama za poslovanje vide pitanja iz nadležnosti republičke vlasti. Kao prvi problem čak 69% privrednika ističe visoki porez i doprinose na zarade. Sledi visoki PDV, nedostatak novca za ulaganje (33%), komplikovana birokratija i siva ekonomija, pokazalo je istraživanje stavova privrede na lokalu koje je u februaru ove godine sproveo NALED uz podršku Razvojne agencije Srbije u okviru projekta „Jačanje struktura u lokalnoj samoupravi za podršku MMSP“.

NALED i RAS su kroz ovaj projekat, u cilju jačanja kapaciteta gradova i opština za rad sa privredom, organizovali niz obuka među kojima su izgradnja odnosa sa poslovnom zajednicom, podrška početnicima u biznisu, podrška novim ulaganjima, saradnja sa drugim opštinama, promocija privrede, investicija i lokalne samouprave. Obuke je uspešno prošlo 22 šefova i zaposlenih u Kancelarijama za lokalni ekonomski razvoj u 18 lokalnih samouprava.

Na pitanje koje bi im olakšice bile najkorisnije i imale najveći efekat na razvoj privrede, ispitanici ističu poreske olakšice, podsticaje za ulaganja u osnovna sredstva i podsticaje za zapošljavanje, kao i podsticaje na lokalu u vidu izuzeća ili smanjenja taksi i naknada. Iako lokalne samouprave pokušavaju da izađu u susret zahtevima i obezbede novac u budžetima, čak 94% privrede priznaje da te podsticaje dosad nije koristilo (83% nije koristilo olakšice koje nude nacionalne institucije).

Teme koje zanimaju privrednike i o kojima žele da razgovaraju sa lokalnim samoupravama uglavnom se tiču finansija, kao što su podsticaji, visina lokalnih taksi i naknada, plan budžeta za narednu godinu i cene komunalnih usluga. Međutim, istraživanje je pokazalo da privrednici retko kad imaju inicijativu po ovim i drugim pitanjima od značaja za poslovni ambijent – čak 91% privrednika priznaje da nikada nisu uputili nijedan predlog na adresu lokalne samouprave, 5% jeste ali bez ikakvog efekta, a ostalih 3% je imalo sreće da nešto predloži i da njihov predlog bude usvojen. S druge strane, ovi podace govore da lokalna samouprava na kraju usvoji gotovo 40% od svih predloga koje privreda podnese. Problem je što je samo 8% privrede zainteresovano ili spremno da nešto predloži:

"Jasno je da je potrebno razvijati mehanizme koji će privrednicima olakšati komunikaciju s lokalnom samoupravom. Gradovi i opštine to mogu da obezbede formiranjem funkcionalnih Privrednih saveta u kojim će se za jednim stolom naći privreda i lokalno rukovodstvo, kao i osnaživanjem Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj koje imaju važnu ulogu u pružanju podrške postojećoj privredi i novim investitorima. Upravo na tome insistira NALED-ov Program certifkacije opština sa povoljnim poslovnim okruženjem" – kaže potpredsednik Upravnog odbora NALED-a i gradonačelnik Pirota Vladan Vasić, grada koji je učestvovao u projektu „Jačanje struktura u lokalnoj samoupravi za podršku MMSP“.

Kada je reč o zadovoljstvu saradnjom sa insistucijama na lokalnom nivou, interesantno je da je privreda najviše zadovoljna odnosom koji ima sa javnim komunalnim preduzećima. Čak 71% privrednika naglašava da je u potpunosti ili uglavnom zadovoljno saradnjom s tim delom javnog sektora. Pozitivnu ocenu više od 50% ispitanika imaju i odeljenja za urbanizam zadužena za izdavanje građevinskih dozvola i direkcije za izgradnju.

Kako kažu u lokalnim samoupravama, pre tri godine odeljenja za urbanizam bila su veoma loše ocenjena, ali su donošenjem novog Zakona o planiranju i izgradnji i uvođenjem elektronskih građevinskih dozvola sada svrstana među najbolje službe. Pozitivnu ocenu u 49% odgovora dobio je kabinet gradonačelnika odnosno predsednika opštine dok je radom kancelarija za lokalni ekonomski razvoj zadovoljno 45% anketiranih privrednika.

Najviše podeljeni po pitanju kvaliteta puteva

Komunalna infrastruktura, koja predstavlja bitan  faktor pri oceni uslova za poslovanje, dobila je dobre ocene u  istraživanju. Na prvom mestu su telekomunikacije kojima je zadovoljno 91%  privrede, potom vodovod (80%), kanalizacija (73%), gas (54%), a manje od     polovine pozitivnih ocena ima toplovod (46%), ali je i tek oko petine  privrednika nezadovoljno uslugama u domenu grejanja. Mišljenja su najviše podeljena kada je reč o putevima – 58% privrednika je zadovoljno dok 42% ima suprotan stav.

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.

NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE