Autor: Oblast: eUprava Datum: 26.11.2024. Preuzimanje: Smernice-za-informacionu-bezbednost-JLS-WEB.pdf
Napredak informacionih i komunikacionih tehnologija u poslednje tri decenije doneo je do sada nezabeležene promene u svim oblastima života i rada, ali istovremeno i mnogo problema od kojih je bezbednost verovatno najveći. Korišćenje interneta i mobilnih telefona postalo je neizostavna svakodnevica za većinu populacije, ali isto tako i mogućnost za zlonamerne korisnike da dopru do svakog pojedinca koji koristi ove tehnologije.
Zlonamerni korisnici imaju velike mogućnosti da sprovode svoje namere. Sajber kriminal[1], ali i drugi oblici zloupotreba sajber prostora su u stalnoj ekspanziji, pri čemu se povećava i broj i sofisticiranost napada, ali i štete koje ovi napadi prouzrokuju. Mogućnosti za ispravnu identifikaciju počinilaca napada na internetu nisu dovoljno velike, kao ni mogućnosti da se počinioci privedu pravdi i kazne, a šteta nadoknadi.
Jedinice lokalne samouprave, kao i svi ostali, prilagođavaju svoj rad promenama u tehnologiji. Kako ove promene za posledicu imaju da su jedinice lokalne samouprave sve više zavisne od tehnologije dok je sajber kriminal u porastu, pri čemu sofisticiranost napada takođe raste, može se izvući jasan zaključak da raste i verovatnoća da će neka jedinica lokalne samouprave postati meta sajber napada, ali i rizik da takav napad prouzrokuje veliku štetu.
Jedinice lokalne samouprave su nivo vlasti sa kojim građani ostvaruju najviše kontakata. Prateći način na koji se ti kontakti realizuju i ocenjujući efikasnost u sprovođenju nadležnosti jedinica lokalne samouprave građani stvaraju percepciju sposobnosti države u celini, pa ovaj kontakt ima daleko veće značenje od puke administracije. Digitalizacijom i uvođenjem servisa elektronske uprave stvorile su se mogućnosti za poboljšanje kvaliteta usluga koje jedinice lokalne samouprave pružaju građanima, ali i mogućnosti za efikasniji rad JLS i po pitanju ostalih nadležnosti. Kao i u drugim sektorima, povećanje zavisnosti od informaciono-komunikacionih tehnologija dovodi i do većeg rizika za poremećaje u radu u slučaju incidenata u IKT sistemima.
Incidenti u IKT sistemima se ne mogu u potpunosti sprečiti, ali je moguće zaustaviti neke ili većinu od njih i napraviti okruženje u kojem će jedinica lokalne samouprave biti spremna na eventualni napad i u kojem će posledice takvog napada biti minimalne, a poslovanje normalizovano u najkraćem roku. Jedan od značajnih faktora za postizanje tog cilja je da svaki službenik razume i sledi propisane mere bezbednosti kako bi se smanjila mogućnost da jedinica lokalne samouprave postane žrtva napada.
Ove Smernice su namenjene službenicima u jedinicama lokalne samouprave, koje su u poslednje vreme česta meta napada. Smernice su namenjene svim kategorijama zaposlenih, jer napadači koriste svaku ranjivost da bi realizovali svoj cilj.
Smernice su takođe namenjene i predavačima koji realizuju obuke iz oblasti informacione bezbednosti za jedinice lokalne samouprave.
[1] U Srbiji je u zvaničnoj upotrebi pojam „visokotehnološki kriminal“. U tekstu Smernica ova dva pojma imaju isto značenje.
Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.
NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE