Milan Konjović, strastveni kolorista iz Sombora

 

Milan Konjović, istaknuti slikar 20. veka, rodio se 1898. godine kao drugi sin Davida Konjovića, advokata, kraljevskog javnog beležnika i Vere, rođene Vukičević. Konjovići su Somborci od davnina, u ove krajeve su došli u vreme „Velike seobe Srba” sa patrijarhom Arsenijem Čarnojevićem 1690. godine iz Pećke Patrijaršije da bi kasnije, kroz vekove, odigrali značajnu ulogu u političkom, društvenom i kulturnom životu grada.

Milanova umetnost 

Milan Konjović je već 1914. kao gimnazijalac u Somboru izložio pedesetak svojih radova slikanih po prirodi, a 1919. godine se upisuje na Akademiju likovnih umetnosti u Pragu, u klasu profesora Vlaha Bukovca. Nakon dva semestra studije nastavlja samostalno. Avangardni češki slikar Jan Zrzavi ga upućuje na studiranje Leonarda, potom odlazi u Beč, da bi 1923. usledila studijska putovanja u Minhen, Berlin i Drezden. U Pariz stiže sa Emom Maštovskom, svojom budućom suprugom, koju je upoznao u Pragu 1924. godine i ostaje do 1932. godine, do svog konačnog povratka u Sombor. U Parizu postiže zapažene uspehe samostalnim izložbama, kao i učestvovanjem na izložbama Pariskih salona. Tu nastaje „plava faza” (1929—1933), njegova prva zrela umetnička fizionomija.


Po povratku u Sombor posvetio se slikanju rodnog kraja, njegovog pejzaža, ljudi i ambijenata sa strašću vizionara, koji svemu sto radi daje pečat svoje autentične stvaralačke ličnosti. Leti slika u Dalmaciji (Mlini, Cavtat, Dubrovnik), te razdoblje od 1934. do 1939. obuhvata umetnikovu „crvenu fazu”. Za vreme rata, 1941. godine nalazi se u zarobljeništvu u logoru u Osnabriku, gde je radio tempere i veći broj crteža. Posle povratka u Sombor, 1943, 1944. i 1949. godine nastaju Konjovićevi pasteli, kao i ulja stišanog kolorita, koji čine umetnikovu „sivu fazu” (1940—1952). Godina 1953. znači preokret u Konjovićevom slikarstvu: odnos prema predmetu postaje slobodniji, na delima „kolorističke faze” dominira čista, intenzivna boja, umetnik se zaustavlja na pragu apstrakcije. Nova slikarska orijentacija kulminira i traje na radovima „asocijativne faze” (1960—1984), da bi slikar 1985. godine počinjao sa prvim varijacijama na temu vizantijske umetnosti, te će do kraja 1990. godine nastati tridesetak dela nove „vizantijske faze”, sa kojima se i završava Konjovićev prebogati opus od oko 6000 radova, ulja, pastela, tempera, akvarela, crteža, tapiserija, pozorišnih scenografija, skica za kostim, vitraža, mozaika, grafika.
       


Učestvovao je na preko 300 samostalnih i oko 700 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Za redovnog člana Vojvođanske akademije nauka i umetnosti izabran je 1979. godine, za dopisnog člana Jugoslovenske akademije znanosti i umjetnosti 1986. godine, a za redovnog člana Srpske akademije nauka i umetnosti 1992. godine.

Galerija „Milan Konjović”

Adresa: Trg Sv. Trojstva 2, Sombor
Radno vreme: Ponedeljak - petak 8 do 17h, subota - 9 do 13h
www.konjovic.rs
www.facebook.com/galerija.milankonjovic

Galerija „Milan Konjović” u Somboru otvorena je 10. septembra 1966. godine, zbirkom od 500 odabranih radova Milana Konjovića, koje je veliki umetnik svom rodnom gradu Somboru poklonio uz geslo: „Slike ove, miljenice moje, sa ljubavlju darujem rodnome gradu, one jedino njemu i pripadaju”. Zbirka Galerije danas broji 1.084 odabrana rada Milana Konjovića i pruža presek kroz čitav stvaralački vek slavnog slikara, a dela se prezentuju u vidu retrospektivnih izložbi (bilo ih je 12) i povremenih tematskih izložbi, kojih je bilo pedesetak. Galerija organizuje brojne izložbe umetnika širom Srbije i u inostranstvu. Izuzetno je značajna u kulturi grada, kao i kod ljubitelja likovne umetnosti, posebno maestrova dela, za koje, i pored više od pola miliona dosadašnjih posetilaca, sve više raste interesovanje.

Zgrada u koju je smešten legat je sagrađena na temeljima zdanja u kojem je Ferdinand Plank 1766. godine otvorio prvu apoteku u gradu, u stilu bidermajera, a kasnije je za potrebe farmacije, 1838. godine renovirao Emil Gale. Još od ranije, pa sve do početka drugog svetskog rata, kada je zgrada porušena i ovo zdanje dobilo današnji izgled, uz zgradu su se, kao njezin sastavni deo nalazili dozidani aneksi, koji su kasnije porušeni. U 18. i 19. veku, oblikuje se gradska fizionomija jezgra grada sa tri trga, gradskim ulicama i drugim delovima nekih kružnih ulica. U sklopu Venca, Galerija „Milan Konjović” proglašena je za kulturno dobro od velikog značaja.

Gradski muzej Sombor

Adresa: Trg Republike 4, Sombor
Radno vreme: Ponedeljak - petak 9 do 18h, subota - 9 do 13h
www.gms.rs
www.facebook.com/gmsombor/

Nakon oslobođenja Sombora 21. oktobra 1944. godine propagandni odsek Vojne uprave formirao je Kulturno–prosvetni odbor, čiji je jedan od zadataka bio i ponovno otvaranje muzeja o čijem se stvaranju govorilo još 1880. godine. Staranje o obnovi muzeja i biblioteke povereno je Milanu Konjoviću, a za njegove saradnike određeni su Herceg Janoš, književnik, i Stevan Jenovac, koji se starao o zbirkama. Svečano otvaranje Muzeja u kući Julija Lederera, gde se i danas nalazi, obavljeno je 27. oktobra 1945. godine, kada je za direktora postavljen Milan Konjović. Muzej je otvorio književnik Veljko Petrović, a izložba kojom je Muzej otvoren bila je kolekcija slika jugoslovenskih autora u vlasništvu Pavla Beljanskog.

Uz kadrovsko jačanje i dugogodišnji sakupljački rad, uz napor svih zaposlenih, Gradski muzej u Somboru izrastao je u ustanovu kulture koja danas obavlja delatnost muzejske zaštite za područja opština Apatin, Odžaci i Kula i grada Sombora. U okviru muzeja nalazi se i Galerija savremene umetnosti u kojoj se mogu videti i dela Milana Konjovića.

Pozivamo sve poštovaoce umetnosti da posete galeriju „Milan Konjović” i gradski muzej u Somboru i društveno odgovorne kompanije da nam pišu na umetnostsrbije@naled.rs kako bismo obezbedili podršku promociji ovih ustanova kulture od izuzetnog značaja.

67.jpg
0993 Beli andjeo, 1986.jpg
13. Milan Konjović_Autoportret..jpg
0019 Mrtva priroda, 1922.jpg
0093 Fijakeri na rgu, 1947..jpg
0109 Nature morte 53 I, 1953.jpg
0160 Zito, 1939..jpg
0215 Zito, pomracenje sunca, 1973..jpg

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.

NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE