Ka administraciji bez suvišnih papira

U ponedeljak 1. oktobra 2018, u Narodnom muzeju u Beogradu, Vlada Srbije, Britanska ambasada i NALED organizovali su nacionalnu konferenciju „Ka administraciji bez suvišnih papira“ na kojoj su označena tri značajna postignuća za privredni ambijent u Srbiji kojima je direkto doprineo NALED. Obeležen je početak primene Zakona o privredim društvima kojim se konačno ukida korišćenje pečata za privredu, starovala je mera poreskog oslobođenja za početnike u biznisu u prvoj godini poslovanja i uspešno je završen projekat „Ka administraciji bez suvišnih papira“, kojim je zaokružen regulatorni okvir za razvoj elektronskog poslovanja.

Na skupu je ocenjeno da će brzina razvoja e-poslovanja zavisiti od spremnosti državnih i lokalnih institucija da prigrle novi model rada bez papira, ali i kompanija koje će ponuditi tzv. usluge od poverenja odnosno ostaloj privredi omogućiti korišćenje e-potpisa, elektronskog čuvanja i arhiviranja dokumentacije.

- Od brzine uvođenja e-uprave zavisiće konkurentnost naše države, naš standard i plate i zato je e-uprava jedan od prvih prioriteta Vlade Srbije. Nakon ovog projekta prvi sledeći korak je uvođenje arhiviranja e-dokumenata i do kraja godine skupštini ćemo predložiti zakon o arhiviranju i arhivskoj građi kako bismo štampanje papira i iznajmljivanje magacina poslali u istoriju – izjavila je predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić na otvaranju konferencije.

Britanski ambasador Denis Kif istakao je doprinos projekta „Ka administraciji bez suvišnih papira“, ali i celokupan doprinos Britanske ambasade i Vlade Ujedinjenog Kraljevstva razvoju e-uprave u Srbiji. Kroz Fond za dobru upravu do sada su odobreni projekti u vrednosti od 12,5 miliona evra, od kojih oko 5,2 miliona evra ide na podršku transparentnijoj i efikasnijoj upravi.

- Kroz ovaj projekat je izrađeno 12 podzakonskih akata koji regulišu elektronsko arhiviranje, a istovremeno je 141 državni službenik prošao neophodnu obuku. Uštede za državu i privrede su višemilionske, u smislu štampanja, skladištenja i čuvanja papirne dokumentacije. Reći ću vam da samo jedna državna institucija godišnje proizvede i do 20 miliona stranica različitih dokumenata, zbog čega strada šuma od 1.300 stabala. Troškovi osoblja za upravljanje tim dokumentima iznose oko milion evra, dok iznajmljivanje i održavanje skladišta košta oko 100.000 evra – rekao je Kif. 

Projekat su u prethodnih godinu dana realizovali kompanija Pricewaterhouse Coopers, Centar za evropske politike i NALED u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija, Ministarstvom kulture i informisanja i Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave.

Predsednik NALED-ovog Saveza za e-upravu Željko Tomić naglasio je da je deo projekta bilo i sprovođenje analize 39 propisa koji regulišu najčešće poslovne procese privrede i institucija kao što su vođenje poslovnih knjiga, fakturisanje, prodaja, izdavanje uverenja ili poreski postupci.

- Utvrdili smo da je 22 propisa potrebno menjati jer, ukoliko želimo da razvijamo e-poslovanje, iz propisa moramo da eliminišemo termine kao što su original, fotokopija, podnošenje dokaza o uplati, uručenje ili neposredni uvid u dokument jer u praksi znače obavezu dolaska na šalter i lični kontakt privrednika i službenika iako za tim nema potrebe u 95% slučajeva. Osnovu za to dao je Zakon o opštem upravnom postupku koji je omogućio da institucije same pribavljaju i razmenjuju podatke iz svojih evidencija što je građanima uštedelo više od 500.000 sati kurirskog rada za državu ili 57 godina čekanja u redovima  – istakao je Tomić.

Kampanja Pitajte KADA

U okviru projekta realizovana je i kampanja „Pitajte kada ćemo se osloboditi suvišnih papira“ sa ciljem jačanja svesti građana, privrede i javnih službenika o koristima prelaska na elektronsko poslovanje i upotrebu e-dokumenata. Pored svih propisa, video uputstava o e-poslovanju i e-rečnika, svi zainteresovani na portalu www.pitajtekada.rs mogu da nađu informacije o procedurama koje su građani nominovali za digitalizaciju i glasali za  prioritete.

Najviše glasova dobile su procedure poput izdavanja potvrde o plaćenom porezu za privredu, promena prezimena i prebivališta u ličnoj karti, kupoprodaja i registracija vozila, izdavanje međunarodne vozačke dozvole, elektronsko podnošenje tužbi. Savez za e-upravu pripremiće predlog za digitalizaciju najbolje ocenjenih procedura koje će uvrstiti u Sivu knjigu NALED-a i dostaviti Vladi Srbije na rešavanje.

Online registracija firme prve korisnice mere poreskog oslobođenja u poslovanju

U ponedeljak, 1. oktobra, stupila je na snagu jedna od važnih mera Nacionalnog programa za suzbijanje sive ekonomije - poresko oslobođenje u trajanju od godinu dana za početnike u poslovanju. Priliku da postane prva korisnica ove olakšice iskoristila je Jelena Jović, koja je uživo na konferenciji elektronskim putem preko portala Agencije za privredne registre registrovala svoj novi biznis - agenciju za marketing. Zahvaljujući ovoj meri, preduzetnica neće plaćati porez na dohodak i doprinose za socijalno osiguranje u narednih godinu.

Izložba pečata 

U okviru konferencije organizovana je izložba pečata Srbije od XIX veka do danas, kojom je na simboličan način prikazan "odlazak pečata u istoriju". Izloženi eksponati deo su bogate kolekcije Istorijskog muzeja Srbije i bili su ustupljeni specijalno za ovu priliku. Posetioci su bili u prilici da vide pečat kneza Miloša Obrenovića iz 1850. godine, kalup za pečatnjak kneza Milana Obrenovića iz 1872, zatim pečatnjake Srbske narodne skupštine (1859.) i Demokratske Federativne Jugoslavije (1945.) i mnoge druge.

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.

NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE