U 2026. kreće elektronsko plaćanje svih taksi bez dostavljanja dokaza o uplati

Od 1. januara 2026. biće omogućeno elektronsko plaćanje svih taksi i naknada za građane i privredu bez obaveze dostavljanja dokaza o uplati preko sistema ePlati - poručeno je na sednici Saveza za eUpravu održanoj uz podršku Nemačke razvojne saradnje (GIZ) u prostorijama opštine Stari Grad. Centralne teme događaja bile su omogućavanje elektronskog plaćanja svih taksi i naknada, kao i napredak inicijativa za uvođenje eBolovanja i masovnog upisa prava svojine. 

Zamenik predsednika opštine Stari grad Bojan Bojić naglasio je da digitalizacija nije dodatak javnoj upravi već preduslov efikasnog sistema. 

– Svaki korak ka efikasnijem, bržem i pristupačnijem servisu države prema građanima i privredi jeste korak ka uređenijem i konkurentnijem društvu. Zato cenimo rad Saveza za eUpravu i dugogodišnju podršku NALED-a, državnih organa i lokalnih samouprava u sprovođenju ovih reformi – poručio je Bojić. 

Izvršna direktorka NALED-a Violeta Jovanović istakla je da je reforma parafiskalnih nameta jedna od ključnih tema Reformske agende Srbije na putu ka Evropskoj uniji. 

– Digitalizacija procesa plaćanja omogućiće građanima i privredi da svoje obaveze izvršavaju jednostavnije i bez administrativnih barijera. Ovo je važan trenutak u kome se spajaju napori Ministarstva finansija, Republičkog sekretarijata za javne politike, Kancelarije za IT i eUpravu i NALED-a, a posebno značajnim smatramo što se sednica održava pred sam kraj godine kada sumiramo rezultate i pravimo iskorake ka 2026. godini, kada se očekuje puna primena brojnih reformi – izjavila je Jovanović. 

Programska direktorka NALED-a Jelena Bojović predstavila je istorijat i dosadašnje korake u reformi neporeskih prihoda i podsetila da je proces započet još 2011. godine ukidanjem 136 taksi i naknada. 

– Od prvog dana radimo na tome da građani i privreda imaju jasne, jednoobrazne i predvidive obaveze. Usvajanjem Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara 2018. godine, napravljen je veliki iskorak, a danas, zahvaljujući Republičkom sekretarijatu za javne politike i njihovom Registru administrativnih postupaka (RAP), imaćemo po prvi put kompletnu sliku svih taksi i naknada na jednom mestu. Sledeći ključni korak je omogućavanje automatskog generisanja uplatnica kroz sistem ePlati Kancelarije za IT i eUpravu do kraja 2026. godine – objasnila je Bojović. 

Ispred Ministarstva finansija obratio se pomoćnik ministra dr Dragan Demirović koji je rekao da se digitalizacija naplate neporeskih prihoda odvija u skladu sa planom i da je veliki deo pravnih akata već usvojen. 

– Usvajanjem Zakona o republičkim administrativnim taksama, Zakona o Registru administrativnih postupaka, Uredbe o bližim uslovima za uspostavljanje elektronske uprave i uspostavljanjem modela jedinstvenog poziva na broj završili smo gotovo polovinu posla u reformi. Pred nama je izazov digitalizacije određenog broja složenih naknada, ali uz razvoj pomoćnih alata i uz podršku svih partnera, verujem da ćemo obezbediti potpuno funkcionalan sistem do kraja 2026. godine – poručio je Demirović.  

Zamenik direktora Republičkog sekretarijata za javne politike Ninoslav Kekić podvukao je da ova institucija upravlja Registrom administrativnih postupaka koji građanima omogućava pregled svih postupaka na jednom mestu i podsetio da je u toku formiranje nove jedinstvene evidencije taksi i naknada. 

– Kroz program ePapir prethodnih godina ukinuto je veliki broj duplih i nepotrebnih taksi, a zahvaljujući podršci Ministarstva finansija, radimo na uspostavljanju Jedinstvene evidencije neporeskih prihoda u cilju omogućavanja automatskog generisanja uplatnica – rekao je Kekić. 

Direktorka korporativnih poslova u kompaniji CETIN i predsednica Saveza za eUpravu Dragana Ilić istakla je značaj reformi u oblasti digitalizacije i elektronskog plaćanja.  

– Savez za eUpravu je od svog osnivanja 2016. godine posvećen unapređenju elektronske uprave i razvoju digitalnih javnih usluga u Srbiji, sa posebnim fokusom na elektronsko i bezgotovinsko plaćanje gde je naročito značajno ukidanje obaveze dostavljanja dokaza o uplati prilikom elektronskih uplata taksi i naknada – istakla je Ilić. 

U drugom delu sednice direktor Odeljenja za konkurentnost i investicije u NALED-u Dušan Vasiljević predstavio je dosadašnje rezultate primene inicijative za masovni upis svojine navodeći da je do sada podneto više od 100.000 elektronskih zahteva za upis prava svojine. 

– Cilj reforme je da svaka nepokretnost dobije svog vlasnika, kroz efikasan i transparentan sistem u kojem će građani i privreda moći da prate status rešavanja svih prijava za upis prava svojine - istakao je Vasiljević. 

Sednica je završena porukom da će 2026. godina biti ključna za potpunu primenu elektronskog plaćanja i objedinjavanje svih taksi i naknada uz dalju digitalizaciju javne uprave uz poruku da jedino uska saradnja svih institucija može obezbediti održiv i efikasan reformski proces.  


Povezani Sadržaji

Vesti

Izveštaj EK o privrednom ambijentu: Digitalizacija napreduje, očekuje se reforma parafiskala

12.12.2025

U najnovijem Izveštaju o napretku Srbije, u delu koji se odnosi na...Pročitaj vest
Vesti

Na putu do reforme parafiskala - Može li Srbija bolje od regiona?

01.05.2024

Više od decenije privrednici u Srbiji se zalažu da se reši...Pročitaj vest
Vesti

Novi pokušaj reforme neporeskih i parafiskalnih nameta

25.08.2023

Prošle su gotovo dve godine otkako su NALED, KPMG, Institut Mihajlo Pupin...Pročitaj vest
Vesti


Pet vrsta parafiskala koji guše građane i privredu

11.12.2017

Istraživanja NALED-a pokazala su da 52% privrednika u Srbiji smatra...Pročitaj vest

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo vam obezbedili najbolje korisničko iskustvo. Ukoliko nastavite da pretražujete stranicu, pristajete na korišćenje kolačića.

NASTAVITE SAZNAJTE VIŠE