Građani Srbije 14,5 miliona puta išli kod lekara specijaliste

Zakazivanje specijalističkih pregleda bilo bi brže i efikasnije, kada bi lekar opšte prakse bio u obavezi da u roku od 24 sata zakaže pacijentu specijalistički pregled kroz sistem IZIS (Integrisani zdravstveni informacioni sistem). Ukoliko za narednih 30 dana ne bi bilo slobodnih termina, pacijent bi mogao odmah da zakaže pregled u privatnoj praksi, uz propisanu refundaciju troškova.

To je jedan od predloga Sive knjige zdravstva, nove NALED-ove publikacije, koja sadrži 50 preporuka za unapređenje zdravstvenih usluga, finansiranje zdravstva i dostupnosti lekova. Nastala je po uzoru na NALED-ovu „regulatornu bibliju“ - Sivu knjigu propisa koja već 12 godina zaredom daje pregled ključnih rezultata i konkretnih preporuka namenjenih Vladi Srbije za otklanjanje administrativnih prepreka poslovanju u Srbiji.

Inicijativu za izradu ovog specijalnog izdanja pokrenule su kompanije i lokalne samouprave okupljene u Savezu za zdravstvo, a u procesu izrade konsultovani su predstavnici resornih institucija, i više od 30 strukovnih udruženja i udruženja pacijenata sa ciljem da se kroz široki javno-privatni dijalog dođe do najboljih rešenja.

Prema podacima Instituta za javno zdravlje „Dr Milan Jovanović Batut“ u Srbiji je u 2018. obavljeno ukupno 14,5 miliona specijalističkih pregleda u državnoj praksi, što govori da je u proseku svaki građanin dvaput posetio lekara specijalistu. Najtraženiji su bili specijalisti interne medicine – u proseku 6.720 puta dnevno i oftalmolozi 5.882 puta. Njih slede fizikalna medicina i rehabilitacija – 4.728 puta, otorinolaringologija 4.231 puta i ortopedska hirurgija i traumatologija 3.654 puta.

- Prema poslednjim brojanjima 14.971 lekar ima neku specijalizaciju, a još njih 2.218 je na specijalizaciji. Najviše specijalista ima iz interne medicine 2.037, pedijatrija 1.690 i 1.116 ginekologa i akušera. Iako brojevi pokazaju da bi pacijenti trebalo bez problema da zakažu termin, u realnosti je drugačije. Zbog deficita kod određenih specijalizacija, učestalog kvara aparata ili neravnomerne raspodele kadrova po regionima, građani dolaze u situaciju da po par meseci čekaju na pregled – kaže Ksenija Purković, predsednica Saveza za zdravstvo u NALED-u.

Prema rečima Purković trenutna praksa nalaže da izabrani lekar u slučaju da nema slobodnih termina u IZIS-u, izdaje papirni uput bez napisanog termina, nakog čega pacijenti nastavljaju da zovu i obilaze šaltere različitih zdravstvenih ustanova kako bi zakazali specijalistički pregled. Često se dešava da ih ne prime sa uputom bez napisanog termina, zbog čega se i po više puta vraćaju kod izabranog lekara i tako izgube dragoceno vreme.

Kada bi IZIS funkcionisao na predloženi način, građani bi dobili efikasniju uslugu lečenja, jer bi u roku od jednog dana znali da li u javnim ustanovama ima termin za njihov pregled i ako ne, mogli bi odmah da zakažu u privatnoj praksi i da im se za to refundiraju troškovi.

Dobra vest je da je Ministarstvo zdravlja u septembru prošle godine krenulo sa izradom Plana optimizacije mreže ustanova zdravstvene zaštite, koji bi trebalo da posluži kao osnova za nabavku dodatne dijagnostičke opreme, unapredi regionalnu dostupnost i kvalitet zdravstvene zaštite, a samim tim i smanji liste čekanja za specijalističke preglede. Siva knjiga zdravstva pružiće kvalitetne inpute prilikom izrade plana optimizacije i daljeg rada na reformi zdravstva u Srbiji.


Povezani Sadržaji

Vesti

NALED predstavio 50 preporuka za efikasnije zdravstvo

20.02.2020

Kako omogućiti lakši i jeftiniji pristup zdravstvenoj zaštiti,...Pročitaj vest
Stranica


Savez za zdravstvo

NALED je u 2018. oformio Savez za zdravstvo, na inicijativu članova, proizvođača lekova, veledrogerija i lokalnih samouprava koji...Pročitaj više